Projektismertető
„Közösségi közlekedés fejlesztése a Tiszafüredi kistérség településein” c. projektről ÉAOP-3.1.4/B-09-2010-0003
A projekt általános adatai:
Kedvezményezett: Tiszafüredi Kistérség Többcélú Társulás
Konzorciumi partner: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Elszámolható költsége: 194.836.797 Ft
Megítélt támogatás: 176.957.655 Ft
Támogatási intenzitás: 90,82%
Kezdete, befejezése: 2011.05.09-2013.09.04.
A Tiszafüred Kistérség Többcélú Társulás 2010. évben támogatást nyert az Új Magyarország Fejlesztési Terv Észak-Alföldi Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott „Közösségi közlekedés fejlesztése a Tiszafüredi kistérség településein” című, ÉAOP-3.1.4/B-09-2010-0003 kódszámú projektjéhez. A pályázat konzorciumi formában, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közreműködésével valósult meg.
A projekt zárórendezvényére ünnepélyes keretek között Tiszafüreden 2013. szeptember 3-án került sor.
A projekt célja korszerű és színvonalas helyi és regionális közösségi közlekedés biztosításához szükséges infrastrukturális feltételek javítása, valamint a több település együttműködésével, térségi alapon szerveződő infrastrukturális fejlesztések ösztönzése.
A projektben résztvevő települések: Abádszalók, Kunhegyes, Nagyiván, Tiszafüred, Tiszaigar, Tiszaörs, Tiszaszőlős, Tomajmonostora.
A projekt keretében a Tiszafüredi kistérség 10 települése közösségi közlekedésének összehangolt fejlesztése (autóbusz öblök, szigetek, várók építése és felújítása) valósult meg, 62 projekthelyszínen 53 autóbusz megálló illetve 52 autóbusz öböl építésére, felújítására került sor. Abádszalókon 15 db, Kunhegyesen 10 db, Tiszafüreden 18 db, Tiszaörsön 5 db, Nagyivánon 2 db, Tiszaigaron 2 db, Tomajmonostorán 6 db, Tiszaszőlősön 4 db helyszínen került sor a kivitelezési munkákra.
A kistérség közlekedési infrastruktúra szempontjából a legkedvezőtlenebb képet mutatja a megyében. A térség – főként a Tisza elválasztó hatása miatt – közlekedés-földrajzilag zárt, sem autópálya, sem főútvonal nem halad át rajta, csak a 33-as, 34-es főút és 3 vasúti mellékvonal érinti. A kistérség nehezen megközelíthető, a kistérségi utak több helyen felújításra szorulnak.
A lakosság távolsági közösségi közlekedése autóbuszokkal megoldott, amely általánosságban megfelelő járatsűrűségű, bár kisebb anomáliák találhatók a részletekbe menve. Tomajmonostora esetében például alacsony a buszjáratok sűrűsége és nincs összehangolva a MÁV járataival.
Tiszabura esetében pedig több buszjárat nem megy be a községbe, hanem a Tiszaburához tartozó (attól azonban 5 km-re lévő településrész) Pusztataskony jelenti a végállomást. Abádszalókon a településközponttól 6 km-re van a vasútállomás, több vonathoz nincs csatlakozó buszjárat, ami bevisz a településre. A fő csatlakozási pontok, ahol átszállási lehetőség van vonatra, illetve további buszokra, Tiszafüred és Kunhegyes.
Tiszafüredi indulással a főváros autóbuszos eléréséhez nem kevesebb, mint 3 óra 40 percre van szükség, a leggyorsabb közvetlen járattal vagy egri átszállással, vonattal mindez 2 óra 20 perc, füzesabonyi átszállással. Közvetlen autóbusz naponta négyszer indul, de az is Abádszalókon vagy Kiskörén keresztül kerülve.
Debrecen leggyorsabb elérése tömegközlekedéssel egy és negyedóra busszal, másfél óra vonattal. Szolnok pedig egy és háromnegyedóra alatt érhető el busszal, míg vonattal 2 óra a legrövidebb menetidő karcagi átszállással.
Közvetlen célok:
1. A lakosság mobilitásának növelése
Mivel középiskola csak Tiszafüreden és Kunhegyesen működik, a munkahelyek száma pedig igen csekély a térségben, a 14 éven felüli lakosság jelentős része utazik más településre napi rendszerességgel. A kis településen élők esetében fontos cél a más településen elérhető közszolgáltatásokhoz való hozzáférés elősegítése.
2. Településközpontok tehermentesítése
A tervezett buszmegállók és buszöblök a települések legforgalmasabb pontjain helyezkednek el, a beruházás célja egyben a településközpontok tehermentesítése. Az autóbusz öblök kialakítása következtében csökkennek a közlekedési fennakadások.
3. Balesetveszély csökkentése
A közösségi közlekedés szolgáltatásait nagy arányban veszik igénybe iskoláskorú gyermekek és az idős korosztály, akik fokozott veszélynek vannak kitéve. Kiemelt fontosságú, hogy a beruházás eredményeképpen növekedjen a közlekedésbiztonság.
4. Minőségi tömegközlekedés feltételeinek megteremtése
A fejlesztéssel érintett autóbusz megállók műszaki állapota nem felelt meg a kor elvárásainak. A meglévő épületek nem nyújtottak megfelelő védelmet az időjárás viszontagságai ellen. A beruházás eredményeként növekszik a közösségi közlekedést igénybe vevők komfortérzete. A könnyebb életfeltételeket biztosító beruházások – jó közlekedési feltételek, igényes tiszta környezet – nagymértékben hozzájárulhatnak a térség népességmegtartó képességéhez.
A fejlesztés során megvalósult létesítmények a XXI. század követelményeinek mindenben megfelelnek úgy biztonság-technikailag, mint megjelenésükben.
Bővebb információ:
Név/cím: Pintér Erika
Postacím: 5350 Tiszafüred, Fő út 1.
Telefon/fax: 59/510-515
E-mail: iroda@tiszafüredikisterseg.hu